ذوق زدگی ضد انقلاب از مواضع ولایتی
 
لوح دل
 
 
تحليل‌هاي نويسندگان و خبرنگاران بي‌بي‌سي فارسي كه روز بعد از مناظره در اين پايگاه خبري منتشر شده است مي‌تواند به خوبي اين موضوع را نشان دهد؛ لیلی ابوالحسنی: «برنده سومین مناظره و در واقع مناظره اصلی کاندیداهای انتخابات هفته آینده، علی‌اکبر ولایتی بود. از عمر حدود ۳۵ ساله انقلاب اسلامی، آقای ولایتی ۱۶ سال در راس دستگاه دیپلماسی ایران بوده و ۱۶ سال اخیر را هم مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای..... او در مناظره دیروز به شکلی بی‌سابقه از نگفته‌های پرونده هسته‌ای حرف زد و گفت مقامات ایرانی در مواردی به راه‌حلی برای حل مناقشه هسته‌ای نزدیک شدند، اما «کارشکنی‌ها در داخل» مانع از به نتیجه رسیدن کار شد. مقامات ایرانی تقریبا همواره طرف غربی را مقصر اصلی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای خوانده‌اند. مشاور رهبر ایران در این مناظره همچنین به طور صریح توانایی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرد منصوب رهبر ایران برای پیشبرد مذاکرات، را زیر سوال برد و او را به فرصت‌سوزی در مذاکرات آلماتی متهم ‌کرد.» 
 
 
اميد پارسانژاد: «مهمترین موضوعی که در مناظره سیاسی بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران روشن شد، این بود که حتی در میان چهره های حکومتی، کمتر کسی از «سیاست خارجی تهاجمی» مورد حمایت آیت‌الله خامنه‌ای و نحوه پیش بردن مذاکرات اتمی راضی است. انتقادهایی که حسن روحانی مطرح کرد تا حدودی قابل پیش بینی بود، اما حمله شدیدالحن علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر ایران، به عملکرد آقای جلیلی کاملا تازگی داشت...... در داخل ایران و در شرایط عادی، صدای واحدی در مورد پرونده اتمی ایران شنیده می‌شود، این مناظره فرصتی ایجاد کرد که تعدادی از سیاستمداران حرف دلشان را بزنند. میلیون‌ها ایرانی که تنها به رادیو و تلویزیون ایران دسترسی دارند، برای اولین بار انتقادهای تندی از نحوه اداره برنامه اتمی ایران از زبان چهره‌های حکومتی شنیدند.»
 
رعنا رحيم‌پور: «....شاید بتوان گفت شگفتی‌سازترین نامزد این مناظره، علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران بود که به انتقاد صریح از سیاستهای هسته‌ای و عملکرد سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران پرداخت. آقای ولایتی که در این مدت به نظر نامزدی آرام و بی حاشیه می آمد، این بار جنبه‌ای کمتر دیده شده از شخصیتش را بروز داد. او در لحظاتی حتی به سعید جلیلی درس دیپلماسی داد و او را به سنگ‌اندازی و ناتوانی در پیشبرد گفتگوها متهم کرد.... از دید من یکی از به یادماندنی ترین جملات این مناظره را آقای ولایتی خطاب به آقای جلیلی گفت: «بحث دیپلماسی، کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا و بعد بگویید منطق ما قوی بود و آنها محکوم شدند.»»
 
امير عظيمي: «... در مناظره روز جمعه مشاجره علی اکبر ولایتی با سعید جلیلی که با زبانی تلخ پیش رفت، این سوال را به وجود آورد که چطور ممکن است مشاور سیاست خارجی رهبر با دبیر شورای امنیت که با تائید رهبر منصوب می شود، دیدگاه هایی تا این حد متضاد در مورد این مذاکرات دارند. علی اکبر ولایتی، رویکرد سعید جلیلی را به باد انتقاد گرفت و گفت این سیاست نه تنها دست آوردی نداشته که تحریم های شدید به همراه داشته است.»
 
محمد قوام: «اگر تا پیش از مناظره سوم درباره ماهیت رقابت نامزدها در این دوره انتخابات تردیدی وجود داشت٬ مناظره سوم که موضوع آن سیاست بود روشن کرد که داستان اساسی بر سر پرونده اتمی ایران است. به غیر از سعید جلیلی که خود در حال حاضر مسئول مذاکرات اتمی است٬ هفت نامزد دیگر - حتی علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر ایران- مسیر در پیش گرفته شده فعلی را تایید نمی کنند.»
 
مشابه اين جملات تحليلگران بي بي سي را در اين روزها به كرات در رسانه‌هاي اصلاح‌طلب داخلي هم مشاهده مي‌شود و در كمال تعجب بعضا ميزان پوشش اخبار علي‌اكبر ولايتي در اين رسانه‌ها از دو كانديداي اصلي اين جريان نيز بيشتر است.
 
 
اما با تمام اين اوصاف مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد اين روزها موجب خوشحالي بيش از حد دشمنان نظام و ضدانقلاب خارج‌نشين شده است موضعگيري‌هاي دور از انتظار ولايتي در سياست خارجي‌ست. ولايتي تا به امروز يكي از مورد وثوق‌ترين افراد نظام در زمينه‌ي سياست خارجي بوده و جز سابقه‌ي 16 سال وزارت امرو خارجه، سابقه‌ي 16 سال حضور در سمت مشاور ويژه‌ي بين‌الملل رهبري ‌انقلاب را هم در كارنامه دارد. پس با چنين كارنامه‌اي عجيب نيست كه ضدانقلاب انقدر از مواضع اخیرش در حوزه‌ي سياست‌خارجي استقبال کنند.
 
علي اكبر ولايتي پيش از اين  در بخشي از سخنانش در مناظره سوم درباره‌ي رابطه‌ي مذاكرات هسته‌اي و فشار بر مردم گفته بود كه: «در بحث هسته‌ای نیز باید به صورتی عمل کنیم که با کشورهای دیگر قهر نباشیم زیرا وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی کاهش هزینه است و نه صدور بیانیه و اعلام مواضع. بنابراین بنده فکر می‌کنم که دیپلماسی این است که در داخل کشور خودمان طوری رفتار بکنیم که باید بتوانیم یک تعامل با همه دنیا داشته باشیم و قضیه بده و بستان است و هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست و حتما این روند مذاکرات هسته‌ای درست نیست و اگر درست بود وضع ما به این حالت نمی‌رسید.»
 
این در حالیست که این مواضع قرابت بسیار زیادی با مواضع حسن روحانی در این مناظره داشت. به نحوی که گاه به همپوشانی گفتمانی نیز منجر می شد.
 
 
در حالي كه رهبر معظم انقلاب بارها بر اين نكته تاكيد كرده‌اند كه با وجود تحريم‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي نبايد تن به عقب‌نشيني داد و از «مقاوت بر حقوق مسلم ايران» كوتاه آمد: «در مسائلى كه با سرنوشت كشور ارتباط پيدا مى‏كند، حتماً تحليل و موضع داشته باشيد. بيانيه‏ى تهران مسئله‏ى مهمى بود؛ تحليل شما از بيانيه‏ى تهران چيست؟ موضعتان چيست؟ موافقيد؟ مخالفيد؟ قطعنامه‏ى 1929 شوراى امنيت عليه جمهورى اسلامى صادر شده، يا تحريمهاى يك‏جانبه‏ى آمريكا و اروپا عليه ايران شكل گرفته؛ تحليل شما از اين قضيه چيست؟ اين قضيه‏ى كوچكى نيست. موضعتان چيست؟ ايران چه كار كند؟ چون اخم مى‏كنند، تحريم مى‏كنند، دندان نشان مى‏دهند، دستهايمان را بالا ببريم؟ حالا يك قدرى كوتاه بيائيم؟ تحليلتان اين است؟ در داخل كشور ما مجموعه‏هاى سياسى‏اى هستند كه تحليلشان اين است؛ مى‏گويند وقتى كه طرف خيلى چهره‏ى سگى از خودش نشان مى‏دهد، شما عقب بنشينيد! خوب، شما اين را قبول داريد؟ عقب بنشينيم؟ يا نه؛ معتقديد كه هرگونه عقب‏نشينى، طرف را تشجيع مى‏كند. به مجردى كه ديدند شما با اخم مى‏ترسيد، مى‏گويند آقا اخم كنيد؛ علاج اين آدم اخم است. به مجردى كه ديدند تهديد به كتك يا خود كتك، شما را به عقب‏نشينى وادار مى‏كنند، مى‏گويند دو تا بيشتر بزن تا خوب از همه‏ى حرفهايش دست بردارد. طرف، اين‏جورى است. محاسبات دنيا اين است» (بيانات در ديدار هزاران نفر از دانشجويان دانشگاهها- 01/ 06/ 1389)
 
به نظر می رسد ابراز خوشحالی رسانه هایی که بارها دشمنی خود با نظام و انقلاب را روشن کرده اند از اظهارات دکتر ولایتی، معیار مناسبی برای سنجش میزان انطباق این تحلیل ها و نظرات با رویکرد کلان نظام اسلامی باشد. حقیقتی که ایجاب می کند دکتر ولایتی در دیدگاه های خود تجدید نظری جدی بوجود بیاورد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 155
بازدید ماه : 340
بازدید کل : 24717
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 42
تعداد آنلاین : 1